-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14294 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

تفاوت فسخ نكاح و طلاق و آثار هر كدام بيان شود؟
طبق آنچه در كتاب هاي فقهي و حقوقي بيان شده فسخ و طلاق داراي چند تفاوت هستند كه بيان مي شود:
1 . فسخ نكاح داراي تشريفات طلاق از قبيل صدور اجازه يا حكم طلاق و اجراي صيغه طلاق در حضوردو شاهد عادل نيست و به هر لفظ يا عملي كه دلالت بر آن نمايد واقع مي شود (ماده 1132 ق .م ).
2 . طلاق هنگامي صحيح است كه زن داراي شرايط خاصي باشد. مثلا زن در هنگام طلاق بايد در طهر غيرمواقعه باشد; اما فسخ نكاح داراي اين شرايط نيست .
3 . در طلاق اگر رجعي باشد در ايام عده حق رجوع براي مرد وجود دارد; ولي در فسخ نكاح هيچ گونه حق نيست و انحلال ازدواج به طور كامل است .
4 . هرگاه قبل از نزديكي ، طلاق واقع شود زن مستحق نصف مهر است و اگر پيش از طلاق مهر تعيين نشده باشد زن مستحق «مهر المتعه » است ; اما در فسخ قبل از نزديكي ، زن حق مهر ندارد مگر در صورتي كه موجب فسخ ، عنن باشد كه در اين صورت با وجود فسخ ، زن مستحق نصف مهر مي باشد. (مواد 1092 و 1101 ق .م ).
5 . طلاق اصولا به وسيله شوهر يا به نمايندگي از او واقع مي شود، در حالي كه در فسخ نكاح حسب موردممكن است از جانب شوهر يا زن باشد.
6 . طلاق هرگاه سه مرتبه متوالي واقع شود موجب حرمت است و ازدواج مجدد نياز به محلل دارد; ولي فسخ نكاح هيچ گونه ايجاد حرمت نمي كند.
7 . از لحاظ قانوني ، طلاق بايد در دفتر رسمي به ثبت برسد و عدم ثبت آن جرم است (ماده يك قانون ازدواج ); لكن عدم ثبت فسخ نكاح جرم شناخته نمي شود.
8 . موجبات فسخ و طلاق متفاوت مي باشند.1
_________________ پاورقي _________________
1ـ ر.ك : امام خميني (ره )، تحرير الوسيله ، ج 2، ص 224; سيد حسين صفايي و اسدالله امامي ، حقوق خانواده ، ج 1،ص 240 و 241.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.